poniedziałek, 21 listopada 2011

Kondycja grafiki w strukturach olsztyńskiej uczelni.

Tradycje tworzenia środowiska grafików warsztatowych w naszym rejonie są stosunkowo świeżej daty. Zaledwie 20 lat temu funkcjonowała w strukturach byłej WSP prowizoryczna
pracownia przy ul. Szrajbera, w której odbywały się fakultatywne zajęcia z grafiki prowadzone przez ówczesnego adiunkta Adolfa Gwozdka.
To dzięki Jego wizjonerskiej myśli i sile działania powstał wówczas kierunek wychowanie plastyczne, w obrębie którego  przedmiot grafika warsztatowa stał się jednym z przedmiotów wiodących i odegrał ogromną rolę w kształtowaniu, rozwoju i historii kierunku.
Początki były trudne. Pierwsza pracownia przy ul. Głowackiego funkcjonowała prawie wyłącznie na bazie entuzjazmu i zapału jej pierwszych nauczycieli i studentów.  Brak było zaplecza. Brak było miejscowej kadry z tytułami. Wsparli nas aktywni graficy o dużym prestiżu : prof. Józef Słobosz, prof. Maksymilan Snoch.
W ciągu kilku lat dzięki zabiegom prof. Gwozdka znacznie poprawiają się warunki lokalowe pracowni, a co za tym idzie rozwój pracowni. Za jego kierownictwa określony zostaje późniejszy profil rozwoju pracowni. Utworzone zostają możliwości prowadzenia trzech rodzajów druku : płaskiego , wklęsłego i wypukłego.
Po przejęciu kierownictwa pracowni przez prof. Wiesława Bieńkuńskiego utworzona zostaje pracownia litografii z całym doskonale wyposażonym zapleczem. Przeprowadzony  jest gruntowny remont pomieszczeń z dostosowaniem ich funkcjonalności do potrzeb grafiki warsztatowej. Pracownia litografii wyposażona została w tym czasie między innymi w prasę litograficzną i kamienie litograficzne, wózki do kamieni itp. . Zakupione zostaje potrzebna  aparatura i materiały.
Zyskał również druk wklęsły i wypukły. W późniejszym czasie zakupiono między innymi nową prasę do druku wklęsłego, profesjonalne pudło do prószenia kalafonii, stół do naświetlania. Wszystkie prace remontowe jak i zakup odpowiedniego sprzętu do prowadzenia w profesjonalny sposób zajęć dydaktycznych w trzech technika druku, wiązał się z ogromnymi nakładami finansowymi. Jednak dzięki tym zabiegom pracownia po latach nabrała profesjonalnego kształtu i stała się jedną z wizytówek Naszego Instytutu. Budzi obecnie zachwyt odwiedzających nas kolegów pedagogów z innych ośrodków akademickim nie tylko z Polski. Z dumą pokazywaliśmy naszą pracownię i jej osiągnięcia między innymi wizytującej pani profesor Marlenie Scavizzi z Akademii Sztuk Pięknych w Perugii jak i Szacownym Członkom Komisji Akredytacyjnej.
Podział technik został uwzględniony w programie zajęć dydaktycznych. Każdy z prowadzących zajmuję się odrębną techniką, a studenci poznają dzięki temu cały wachlarz możliwości warsztatowych grafiki artystycznej. Dyplomy licencjackie i magisterskie realizowane są w zależności od indywidualnych predyspozycji studenta w technikach druku wklęsłego, linorycie, litografii bądź algrafii. Tak szeroka oferta sprawia, że studenci mimo mozołu pracy wciąż wybierają pracownię grafiki warsztatowej jako pracownię dyplomową.

Mimo wspomnianych bardzo trudnych początków organizacyjnych szybko przychodzą sukcesy artystyczne. Niewątpliwą zasługą w tym względzie jest szczególnie ambitna atmosfera w pracowni. Obecnie wychowankowie stanowią większość kadry pracowni:  dr hab. Małgorzata Chomicz prof. UWM należy do piewszego rocznika absolwentów olsztyńskiej uczelni, dr Aleksander Woźniak również jest absolwenem olsztyńskiej uczelni.
Na dzisiejsze osiągnięcia złożyły się długie lata ciężkiej i wytrwałej pracy wszystkich pracowników pracowni, tych obecnych i tych którzy odeszli w atmosferze nie zawsze sprzyjającej wysiłkom twórczym. Warto wspomnieć osoby, które związane były z pracownią grafiki i miały wkład tworzenie pracowni :
prof. dr hab. Wiesław Bieńkuński
dr Boguslawa Makiewicz
dr Agnieszka Filar
Sukcesy wychowanków są owocem wysiłków nauczycieli, traktujących swoje obowiązki dydaktyczne jako równorzędnej wartości z pracą twórczą.
Świadectwem poziomu kształcenia w przedmiocie grafika warsztatowa jest dla przykładu fakt zdobycia przez naszą studentkę Agnieszkę Nowacką nagrody w Ostrołęckim Przeglądzie Twórczości Plastycznej za zestaw prac dyplomowych z grafiki wykonanych pod kierunkiem prof. Małgorzaty Chomicz .  Student Wojciech Dzieszkiewicz za zestaw prac dyplomowych otrzymał wyróżnienie IV Ogólnopolskiego Konkursu Grafiki im. Ludwiga Meidnera  w  Oleśnicy.Kadrę pracowni stanowią dynamicznie rozwijający się artyści, odnoszący sukcesy w liczących się imprezach w kraju i zagranicą.
Dla przykładu biorąc pod uwagę wyłącznie obecny rok:
dr Aleksander Woźniak – Medal za grafikę XXXIX  Premio Internazionale di Grafica del Pomero - Rho (Milano) – Włochy 
dr Maja Baranowska – Wyróżnienie XXXIX  Premio Internazionale di Grafica del Pomero - Rho (Milano) – Włochy  , Wyróżnienie VII Biennale Plastyki Olsztyńskiej - Galeria Sztuki Współczesnej BWA – Olsztyn                                               
dr hab. Małgorzata Chomicz prof. UWM - Wyróżnienie XXXIX  Premio Internazionale di Grafica del Pomero - Rho (Milano) – Włochy
mgr Maja Siecińska -  Wyróżnienie VII Biennale Plastyki Olsztyńskiej - Galeria Sztuki Współczesnej BWA – Olsztyn    
Nie wspomnę o samym udziale w liczących się konkursach międzynarodowych, bo wyliczanka byłaby dłuższa.
Wspólny dorobek pracowni to między innymi wystawy
2007 - Grafica - Artisti-professori di Olsztyn - Galleria „Portofranco” - Perugia (Włochy)
2007 - „Warsztat graficzny w Katedrze Sztuk Pięknych UW-M w Olsztynie” - Ratusz Olsztyn
2008 – “Alchemia znaku” - Agello, (Włochy)
2011 - Książka artystyczna z pracowni grafiki warsztatowej Wydziału Sztuki UWM w Olsztynie - Galeria Stary Ratusz WBP   
Ważnym elementem programu dydaktycznego jest realizowana przez pracownię współpraca międzynarodowa między innymi z Akademia Sztuk Pięknych w Perugii. W 2009 roku
wspólna wystawa ze studentami z Akademii Sztuk Pięknych w Perugii “Poszukiwania graficzne. Olsztyn-Perugia”- Galeria „Amfilada” w Olsztynie. W obecnym roku wspólny projekt poświęcony realizacji książki artystycznej do tekstu „Pieśni Słonecznej” św. Franciszka, którego uwieńczeniem są wystawy : w bibliotece Klasztoru Ojców Franciszkanów Monteripido w Perugii oraz wystawa towarzysząca  Targom Książki w Perugii.
Obecnie na Wydziale Sztuki Politechniki Radomskiej ma miejsce wystawa zatytułowana : „Małgorzata Chomicz – studenci i absolwenci” .
Pracownia rozwija się, wciąż poszukując nowych środków wyrazu. Obok klasycznego przedstawiania grafiki, równolegle zajęliśmy się poszukiwaniami w obrębie książki artystycznej .
Grafika warsztatowa nie jest odchodzącym w zapomnienie niemodnym reliktem, a warsztat graficzny nie staje się skansenem.
Po okresie oczarowana możliwościami jakie niosą wciąż rozwijaje się nowe technologie cyfrowe nadchodzi renesans tradycyjnych technik. Wartością w świece staje się na powrót gest ludzkiej ręki na kartce papieru.

Pozwolę sobie przytoczyć na koniec słowa Witolda Lutosławskiego, chętnie cytowane przez Profesora Stanisława Rodzińskiego,  wieloletniego Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, wielkiego artysty i pedagoga : „Nic nie starzeje się tak szybko jak nowość w sztuce współczesnej”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz